Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Bratysława i Wiedeń    Wzgórze Zamkowe

Wzgórze Zamkowe

Słowacja
Słowacja, Bratysława I

Bratysława jest stolicą i największym pod względem liczby ludności miastem Słowacji. Bratysława posiada nietypową lokalizację, położona jest w południowo – zachodnich krańcach Słowacji, nad Dunajem. Blisko stąd do takich metropolii jak Wiedeń (ok. 70 km) czy Budapeszt (ok. 170 km).

Zwiedzanie zaczniemy od Zamku Bratysławskiego, który położony jest na wzgórzu, w samym centrum Bratysławy.
Pierwsze wzmianki o wzgórzu bratysławskim pojawiły się w starożytności, na którym powstały rzymskie i słowiańskie budowle. Około XII w. zbudowano tu kamienny pałac. W kolejnych stuleciach następowały przebudowy i zmiany stylu: w XV w. na gotycki, w XVI i XVII przybrał style renesansowy i barokowy. Za czasów panowania cesarzowej Marii Teresy, zamek nabrał cech stylu rokokowego. Na początku XIX w., na skutek pożaru wznieconego przez stacjonujące w zamku wojska napoleońskie, cały kompleks popadł w ruinę. Dopiero po 150 latach w 1968 r. zrekonstruowano piękną budowle w stylu renesansowo-barokowym. Sylwetkę tej budowli widać z wielu punktów miasta, gdyż zamek znajduje się na wysokim wzgórzu, 85 m nad poziomem Dunaju. Miało tu miejsce kilka wydarzeń historycznych, m.in. podpisanie konstytucji Republiki Słowackiej w 1992 roku. Obecnie w zamku znajdują się dwa muzea: Słowackie Muzeum Narodowe i Muzeum Historyczne.
Opuszczamy wzgórze przechodząc przez dawne fortyfikacje z Bramą Zygmunta z XV w.
Niżej wiją się uliczki dawnego podzamcza. U stóp zamku znajdowała się kiedyś dzielnica żydowska, wyburzono ją 1968 r. pod drogę szybkiego ruchu i Nowy most. Przed wojną było tu 19 synagog, ocalała jedna, najmłodsza, z lat 20. Trasa szybkiego ruchu biegnąca od Nowego Mostu SNP (Słowackiego Powstania Narodowego 1944) spowodowała to, że fronton katedry skierowany jest na wiadukt.
Mniej więcej w tym samym czasie (1968 r.), pod wzgórzem zamkowym powstał tunel tramwajowy, który paradoksalnie łącząc dwa miejsca ważne dla społeczności żydowskiej, pogrzebał jej historię. Wylot tunelu tramwajowego oznaczał również zniszczenie cmentarza.

Zapraszam na film Wzgórze Zamkowe

Multimedia (1)
  • rozmiar: 0,00 B  |  dodano

mamaMa
mamaMa - 2014-12-19 20:32
Jaka mila bratyslawska atmosfera polaczona z muzyka.
A lata 60-te minionego wieku nalezaloby potepic, niestety.

danach
danach - 2014-12-20 16:05
Ale tam pusto na zamku, czy faktycznie tak jest czy tylko to Twoje ujęcia, muzyka super pasuje :)

vlak
vlak - 2014-12-22 15:05
Bardzo dobry pomysł z przewodnikami filmowymi, ciekawie to wyszło. Droga przecinająca starówkę narzuca skojarzenia z Trasą W-Z w W-wie, u nas zrobiono to dużo rozsądniej, ingerując w mniejszym stopniu w dawną zabudowę na najważniejszym odcinku. Na początku filmu pojawia się wagon Tatra T3 z oryginalnymi, wytłoczkowymi siedzeniami - mało już zostało tych wagonów, będących w jakiejś mierze symbolem Czechosłowacji.

marianka - 2014-12-26 19:06
Byłam w Bratysławie raz, bardzo krótko i wtedy jakoś nie podbiła mojego serca, chociaż muszę przyznać, że to całkiem miłe miasto;)

pamar
pamar - 2014-12-30 14:04
Centrum Bratysławy, a tak zielono!

Eugene
Eugene - 2014-12-30 22:26
Bratysława - miłe i spokojne miasto. Zwiedza się bez tłumów.
Vlak – dziękuję za informacje odnośnie taboru tramwajowego. Niby się tym interesuję ale takich szczegółowych informacji nie mam.

BoRa
BoRa - 2015-01-12 17:06
Pamiętam takie tramwaje jeździły po Poznaniu.

Eugene
Eugeniusz Delbowski
Zasoby: 173 wpisy173 907 komentarzy907 381 zdjęć381 169 plików multimedialnych169