Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Sudeckie wędrówki    Schronisko „chata Luž” u Czechów i wieś Waltersdorf po niemieckiej stronie

Schronisko „chata Luž” u Czechów i wieś Waltersdorf po niemieckiej stronie

Niemcy
Niemcy, Góry Łużyckie » Waltersdorf

Ze szczytu Luž schodzimy za znakami czerwonymi na południową stronę do Czech. Ścieżka jest stroma i pełna serpentyn. Po ok. 1 km od szczytu dochodzimy do europejskiego długodystansowego szlaku pieszego oznaczonego symbolem E3, jednym z 11 europejskich szlaków wędrówkowych. E3 łączy brzegi Atlantyku z Morzem Czarnym. Jego długość wynosi ok. 7500 km i jest poprowadzony przez 12 krajach. Fragmentem tego szlaku w krótkim czasie docieramy do małej osady Myslivny.

Osada Myslivny (653 m) jest typową ulicówką z niewielką ilością domów na południowym stoku góry Luž, została założona jako osada robotników leśnych w pobliżu leśniczówki. Po recesji w drugiej połowie XX w., charakter osady zmienił się w popularny kurort letniskowy, domki robotników przerobiono w pensjonaty. Dawny dom leśniczego jest obecnie schroniskiem górskim zwanym Chata Luž ze stylową restauracją i 49 miejscami noclegowymi. Na obiad zaserwowaliśmy sobie smażony ser i gulasz segedyński oraz czeskie piwo Kozel.

Ze schroniska idziemy przez osadę Myslivny, dalej leśną drogą dochodzimy ponownie do granicznej przełęczy przy gospodzie Wache (jesteśmy ponownie na terenie Niemiec). Sprzed gospody podziwiamy piękne widoki na Górne Łużyce a przede wszystkim na wioskę Waltersdorf do której będziemy schodzić.

Północnym stokiem Lausce (Luž) schodzimy do centrum wsi Waltersdorf, ciągnącej się na przestrzeni ok. 3,5 km wzdłuż potoku. Waltersdorf jest malowniczym letniskiem z doskonale zachowanymi zespołami łużyckich chałup. Chałupy są tak pięknie utrzymane i zadbane, że nie można oderwać od nich oczu, a do tego przed domami znajdują się wypielęgnowane ogródki kwiatowe. W centrum wsi zachował się XVI-wieczny, renesansowo-barokowy kościół ewangelicki (niestety zamknięty). Góra Lausche znajdująca się nad Watersdorf przez jej mieszkańców nazywana jest „Górą Południową”, ponieważ słońce w południe znajduje się dokładnie nad wierzchołkiem Lausche.

Z Waltersdorf idziemy w kierunku wschodnim do Jonsdorf. Po drodze przechodzimy przez szeroką górę w kształcie stożka zwaną Buchberg (652 m), leżąca na północnych stokach Gór Łużyckich. Góra Buchberg jest całkowicie zalesiona tak jak cała trasa z Waltersdoru do Jonsdorf. Chociaż po drodze widoków nie ma to i tak jest wspaniale, gdyż ptaki śpiewały całą drogę.

Wkrótce dochodzimy do Jonsdorf a stąd kolejka wąskotorową docieramy do Zittau i dalej koleją normalnotorową do Hrádka nad Nisou na zasłużony odpoczynek.

Całą tę wyprawę można prześledzić oglądając film » Z Luž 792m przez Waltersdorf do Jonsdorf «”