Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Sudeckie wędrówki    Najwyższy szczyt Gór Łużyckich

Najwyższy szczyt Gór Łużyckich

Niemcy
Niemcy, Góry Łużyckie » Lausche (Luž) 793 m

Po dotarciu kolejką do Kurortu Jonsdorf idziemy ulicami uzdrowiska kierując się do skalnego miasta „Nonnenfelsen”. Specyficzną atmosferę Jonsdorf współtworzą doskonale utrzymane łużyckie chaty przysłupowe oraz XIX-wieczne wille letniskowe. Piękna słoneczna pogoda sprawia, że miejscowość ze swoimi chatami i ogródkami oraz spacerującym kotem wygląda kolorowo i spokojnie.

Na obrzeżu kurortu znajduje się przepiękna grupa kilkudziesięciometrowych piaskowcowych skał zwanych ”Nonenfelsen” Skały Zakonnic. Najpierw wchodzimy w naturalny korytarz skalny, którego ściany są strome i wysokie. Po drodze podziwiamy ciekawe formy skalne o fantazyjnych kształtach oraz różnej wielkości szczeliny. Wkrótce dochodzimy do głównej grupy skalnej między którymi jest wciśnięte schronisko a właściwie restauracja górska Nonnenfelsen. W pobliżu restauracji między plątaniną skalną znajdują się: schody wykute w skale, pomosty zawieszone na wysokościach oraz platformy widokowe, a ze szczytu 537 m roztacza się widok na Jonsdorf i okoliczne góry. Atrakcją Nonnenfelsen jest 350-metrowa droga wspinaczkowa, przypominająca alpejskie ferraty.

Z Nonnenfelsen ruszamy w kierunku zachodnim, początkowo jeszcze wśród scenerii skalnej. Dalsza droga do gospody Wache jest już spokojna, poprowadzona drogą leśną.
Gospoda Wache znajduje się w pobliżu przełęczy na czesko-niemieckiej granicy, przy której znajduje się turystyczne przejście graniczne do Světlé pod Luží. Był tu stary trakt handlowy z Czech do Łużyc.
Dalej nasz szlak turystyczny prowadzi na szczyt góry Lausche, jego ostatni odcinek jest bardzo stromy.
Lauchse (czes. Luž, niem. Lausche, 793 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Gór Łużyckich, przynależny do Sudetów Zachodnich, na granicy Czech i Niemiec. Góra jest dawną kopułą wulkaniczną o stromych zboczach. Na płaskim szczycie znajduje się wieża telekomunikacyjna, oraz ruiny schroniska. W 1823 w roku na szczycie góry - Niemiec Karol Friedrich Mathäus zbudował małą gospodę. Dokładnie przez środek gospody przebiegała granica państwa, jednak goście z Saksonii i Czech mogli swobodnie przechodzić na zagraniczną stronę jadalni i płacić własną walutą. Stara karczma spłonęła w 1946 r. – podobno spalili ją Niemcy, by nie dostała się w ręce Czechów.
Szczyt zaliczany jest do Korony Sudetów.

Zapraszam do obejrzenia filmu z tej wyprawy » Jonsdorf - Lauche (Luž) 792m «”