Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Beskid Niski    Beskid Niski » Okolice Jeziora Klimkówka

Beskid Niski » Okolice Jeziora Klimkówka

Polska, Jeziora Klimkówka

Wyruszamy ze wsi Łosie, gdzie znajduje się „Zagroda Maziarska”, pamiątka świadcząca o historii tego regionu oraz piękna cerkiew grekokatolicka p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny, zbudowana zapewne w 1810 r. Dalej droga prowadziła malowniczym przełomem rzeki Ropa, która przedziera się tu przez Pieniny Gorlickie, aby doprowadzić do zapory w dolinie rzeki Ropa w najwęższym miejscu, między górami Ubocz, a Kiczera- Żdżar. Zapora został oddany do eksploatacji w 1994 roku.
Dalej króciutką, niespełna 0,5-kilometrową trasą zboczami wzniesienia Kiczera – Żdżar ponad niedostępną do zwiedzania zaporą, dotrzemy do miejsca gdzie rozpoczyna się czarny szlak nad Zalewem Klimkówka. W tym miejscu były kręcone sceny do filmu "Ogniem i mieczem", a konkretnie scena przeprawy Rzędziana (Wojciech Malajkat) przez Dniepr.
Niedaleko znajduje się grupa nowych domów osady Klimkówka. Stara Klimkówka rozciągała się wzdłuż Ropy poniżej Uścia. Obecnie jest zalana wodami jeziora zaporowego, a zwanego Jezioro lub Zalew Klimkówka. W centrum starej Klimkówki znajdowała się murowana cerkiew p.w. Zaśnięcia Bogurodzicy z 1914 roku – zwieńczona pięcioma bardzo smukłymi wieżyczkami zakończonymi baniami. Wysadzono ją w powietrze 17 maja 1983 roku. Ikonostas przeniesiono do nowego kościoła, wzniesionego w nowej Klimkówce, który miał być wierną kopią tej starej cerkwi. Niestety przypomina ją tylko nieznacznie, ma tylko dwie wieżyczki, zamiast pięciu.
Z Klimkówki za znakami czarnymi wznosimy się do przysiółka Klimkówki Flasza.
Dalej za znakami niebieskimi grzbietem Suchej Homli, następnie żółtym szlakiem zejdziemy do miejscowości Uście Gorlickie u południowego krańca Jeziora Klimkówka. Znajduje się tu cmentarz wojskowy z I wojny światowej, na którym pochowano 45 żołnierzy austriackich i 13 Rosjan. Obok znajduje się cmentarz parafialny z kaplicą cmentarną zbudowaną w 1876 roku. Znajdują się tu stare nagrobki ze zdjęciami Łemków mieszkających w okolicy. W Uściu znajduje się też drewniana cerkiew z 1796 roku.