Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Sudeckie wędrówki    Harrachovy kameny i Polodowcowe Kotły Kotelní Jámy

Harrachovy kameny i Polodowcowe Kotły Kotelní Jámy

Czechy
Czechy, Karkonosze

Wyruszamy ze Schroniska Pod Łabskim Szczytem kierujemy się na południe w czeskie Karkonosze. Przechodzimy przez Panczawską Łąkę (Pančavská louka) na której rosną dorodne ciemiężyce zielone. W czeskiej części Karkonoszy można się natknąć na „řopíky” czyli czeskie bunkry przeciwpiechotne. Są to niemi świadkowie przedwojennej próby uchronienia granic Czechosłowacji przed atakiem niemieckim. Cały system umocnień niekiedy nazywany jest czeską linią Maginota, które i tak nie odegrały żadnej roli w zajmowaniu Sudetów przez Niemców.
Na szczycie Vrbatovo návrší, ustawiono obelisk (mohyla) ku pamięci narciarzy Václava Vrbaty i Bohumila Hanče, którzy zginęli w 1913r. w trakcie biegu narciarskiego, na skutek nagłego załamania pogody. Niedaleko pomnika znajduje się kolejny szczyt Harrachovy kameny (1421 m) dziesiąty najwyższy szczyt po czeskiej stronie Karkonoszy. Na jego wierzchołku znajdują się skały granitowe, z których są piękne widoki.
Na południowym zachodzie wznosi się szczyt Kotel (1435 m). Południowo-wschodnie strome zbocza wpadają do Kotłowych Polodowcowych (czes. Kotelní jámy), które będziemy też oglądać od dołu.
Schodzimy do schroniska górskiego DVORAČKY & Hotel górski ŠTUMPOVKA.
Kierujemy się do Kotelních jám. Ściany potężnych kotłów podcinają od południowego wschodu masyw Kotla oraz południa Harrachovy kameny. Kotelní jámy składają się z dwóch cyrków lodowcowych.
Idąc dalej mijamy Jilemnicką boudę w Horni Mísečky i docieramy do Verbatovej boudy (1400 m). Idąc w kierunku granicy mamy piękne widoki na główny grzbiet Karkonoszy, Labską budę i potężną Kotlinę Labský důl jest to dziki skalisty parów, który jest jednym z najpiękniejszych i najczęściej odwiedzanych miejsc w Karkonoszach. Przed Labską budę znajduje się tzw. Ambrožova vyhlídka - punkt widokowy, z którego roztacza się śliczny widok na Łabską dolinę a przede wszystkim Wodospad Pančavski. Rzeczka Pančava spada tu w kaskadach stromą ścianą Łabskiej doliny (Labsky důl), o wysokości 248 metrów, co jest rekordem wśród czeskich wodospadów.
Jeszcze tylko podejście do rozdroża Śnieżne Kotły i zejście do Schroniska Pod Łabskim szczytem.