Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Bratysława i Wiedeń    od ul. Poštovej do wzgórza Slavín

od ul. Poštovej do wzgórza Slavín

Słowacja
Słowacja, Bratysława V

Sprzed synagogi kierujemy się na ulicę Poštovą, zamienioną na deptak. W pn. pierzei, ul. Poštovej, wznosi się wczesno barokowy kościół i klasztor Braci Miłosiernych. Świątynia Nawiedzenia NMP ma jasne wnętrze wzorowane na kościele Il Gesu w Rzymie.

Zamknięta dla ruchu kołowego ulica Poštová biegnie dalej przejściem podziemnym aż do ruchliwego placu Hodžy. Dominującą budowlą na Placu Hodży jest Pałac Prezydencki. Został on wybudowany wraz z ozdobnym ogrodem w 1760 roku dzięki staraniom chorwackiego hrabiego Antona Grasalkovića , przyjaciela i doradcy Marii Teresy. Dziś pełni rolę Pałacu Prezydenckiego.

W kierunku wschodnim zaczyna się nowa Bratysława, pamiętająca okres budowy socjalizmu. Znajduje się tu monumentalny plac z mnóstwem zieleni i największą fontanną w Bratysławie. Fontanna Przyjaźni tworzy kwiat lipy - symbol Słowian. Sam kwiat ma średnicę 9 m i stoi na filarze w środku okrągłego zbiornika o średnicy 45 m.

Idziemy ulicami Hurbanovo námestie, Župné námestie dalej pośród willowej zabudowy podchodzimy na wzgórze Slavin. Wzgórze upamiętniająca żołnierzy radzieckich poległych w czasie bitwy o Bratysławę w kwietniu 1945 r., pochowanych jest tu 6845 żołnierzy. Ze wzgórza można podziwiać piękny widok na całe miasto, łącznie ze Starym Miastem, Zamkiem Królewskim, Budynkiem Radia, Dunajem i Nowym Mostem.