Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Bratysława i Wiedeń    Reduta CK monarchii, uniwersytet i Niebieski Kościół

Reduta CK monarchii, uniwersytet i Niebieski Kościół

Słowacja
Słowacja, Bratysława IV

Od placu Hviezdoslavovo námestie w kierunku Dunaju, prowadzi krótka ulica Mostowa, przy której znajduje się wielki budynek Reduty. Zaczęto go budować w 1913 r. za czasów CK monarchii, a ukończono w 1919 r. po zakończeniu I wojny światowej i rozpadzie Monarchii Austro-Węgierskiej. Reduta jest jednym z pierwszych budynków w Bratysławie, który został zbudowany w konstrukcji żelaza i betonu. W początkowych latach w Reducie działały różne kluby, jedno z pierwszych kin w Bratysławie oraz odbywały się rozmaite wydarzenia kulturalne. Właścicielem obiektu było miasto. Po II wojnie światowej, Redutę upaństwowiono, a od 1949 r. znajduje się tu siedziba Filharmonii Słowackiej.

Idąc nabrzeżem Vajanskeho w kierunku wschodnim, dochodzimy do placu Safarika. Wokół placu, skupia się bratysławska dzielnica uniwersytecka z główny budynkiem Uniwersytetu Komeńskiego. Na placu znajduje się jedna z najsłynniejszych i najładniejszych w mieście Kacza Fontanna z 1914 r. Dzieło rzeźbiarza R. Kuhmayera, którego zainspirowała stara legenda o pastuszkach zaklętych w kamień przez wodnika.

Niedaleko od placu Safarika znajduje się niecodzienna świątynia. Kościół św. Elżbiety potocznie nazywany jest Niebieskim Kościółkiem. Nazwa ta wywodzi się od niebieskiego koloru, na który pomalowano zewnętrzne ściany świątyni. Kościół ufundował cesarz Franciszek Józef I na pamiątkę jego zmarłej tragicznie w 1898 r. żony, cesarzowej Elżbiety, bardziej znanej jako Sissi. Cechą charakterystyczną Niebieskiego Kościółka jest nie tylko modry kolor ścian, ale również nietypowy kształt i eliptyczna, wysoka na 37 m wieża. Większość prac zakończono w 1913 r. Patronką świątyni ogłoszono żyjącą w XIII w. św. Elżbietę Węgierską.

Docieramy do placu Kamenné námestie, który jest ruchliwym centrum Bratysławy. Na przylegającej do placu ulicy Špitálskiej, stoją dwie zabytkowe świątynie: klasycystyczny kościół św. Władysława i barokowy kościół św. Elżbiety. W tym drugim jednonawowym, wnętrze optycznie podwyższa iluzoryczny fresk na stropie.

Miej więcej na wysokości kościoła św. Elżbiety, przy równoległej do Špitálskiej ul. Heydukovej stoi jedyna w mieście synagoga ocalała spośród dziewiętnastu przedwojennych bożnic. Wzniesiona w 1923-26.

Te wszystkie ciekawe obiekty zobaczymy w kolejnym filmie o Bratysławie Reduta CK monarchii, uniwersytet i Niebieski Kościół

Multimedia (1)
  • rozmiar: 0,00 B  |  dodano

BPE
BPE - 2015-01-09 10:57
pięknie to pokazałeś :-)

pamar
pamar - 2015-01-09 13:13
Jeszcze nie byłam w Bratysławie a już widzę, że kacza fontanna i Niebieski Kościół to moje ulubione miejsca :)

vlak
vlak - 2015-01-09 15:02
Mnie się w tym odcinku najbardziej podobają secesyjne zdobienia Reduty. Szczególnie portal robi duże wrażenie.

zula - 2015-01-09 16:18
...i dodam coś od siebie:
myśl jaka mi towarzyszyła w trakcie filmu to:- sprawdzić połączenia,wsiadać i jechać do Bratysławy!

danach
danach - 2015-01-10 00:08
Zula,masz rację wsiadać i jechać, może trochę trzeba poczekać na lepszą pogodę.Aż nie chce się wierzyć ,że tak się zmieniła Bratysława od czasu kiedy tam byłam :)

BoRa
BoRa - 2015-01-11 20:36
Bardzo ładnie pokazana Bratysława, gratuluję filmiku.
A po Dunaju to marzy mi się rejs, przez Wiedeń , Bratysławę i Budapeszt, a może jeszcze dalej, do morza czarnego, to musi być piękne.

zula - 2015-01-12 08:35
@BoRa- myślę ,że Twoje marzenia spełnią się niebawem!
...może nie będzie to rejs lecz pobyt nad pięknym modrym Dunajem!
Eugene-czekam z niecierpliwością .

mamaMa
mamaMa - 2015-01-13 22:50
Ile trwa zrobienie takiego filmu? Strasznie jestem ciekawa...
I czy to Twoj glos?

Eugene
Eugene - 2015-01-14 15:46
# mamaMa - jeden film jest robiony od 1 tygodnia do 3 tygodni, a narracja z moim głosem.
Pozdrawiam i dziękuję za oglądanie filmów.

Eugene
Eugeniusz Delbowski
Zasoby: 173 wpisy173 907 komentarzy907 381 zdjęć381 169 plików multimedialnych169