Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Beskid Niski    Beskid Niski » jedno z ostatnich takich miejsc

Beskid Niski » jedno z ostatnich takich miejsc

Polska, Dolina Przysłupu

W pierwszym etap naszej trasy, pójdziemy grzbietem Magury Małastowskiej. Szlak całkowicie pozbawiony jest widoków, ale za to można obserwować wspaniałą przyrodę. Z Przełęczy Żdżar w grzbiecie Magurzy Małastowskiej schodzimy do wsi Bielanka i tu zaczynamy nasz drugi etap wycieczki.
W Bielance w 2014 r. poświęcono nową murowaną cerkiew prawosławną p.w. Opieki Matki Bożej i Poczajowskiej Ikony Matki Bożej. Druga świątynia w Bielance to drewniana łemkowska cerkiew typu zachodniego p.w. Opieki Bogurodzicy z 1773 r. Obecnie modlą się w niej katolicy obu obrządków. Cerkiew częściowo spłonęła w czasie Operacji „Wisła” i dopiero po powrocie Łemków w latach 50-tych, była podnoszona z ruiny.
Dalej wędrujemy do wsi Leszczy w której znajduje się drewniana cerkiew greckokatolicka pw. św. Łukasza Ewangelisty. Cerkiew wybudowano w 1835 roku, do czasu wysiedleń służyła grekokatolikom, po 1947 roku przejęli ją osiedleńcy rzymskokatoliccy, a w 1968 roku świątynię przekazano prawosławnym.
Od Leszczyn idziemy w górę potoku Przysłup, który ośmiokrotnie przekraczamy w bród. Nic się tu nie zmieniło od dziesięcioleci; to jedno z ostatnich takich miejsc w tej części Beskidu. Doliną wiodła droga wiejska, łącząca Leszczyny z Nowicą, ale aktualnie trudno ją odnaleźć. Po powodzi jaka miała miejsce przed rokiem 2010 żaden wóz już tędy nie przejdzie.
Zabudowania Nowicy, wraz z sąsiednim Przysłopem ciągną się w dolinie na długości ponad 4 km. Obydwie wioski, to prawdziwy żywy skansen ze starą łemkowską zabudową (chyże). W Nowicy znajduje się cerkiew greckokatolicka p.w. św. Paraskewy. Cerkiew została wzniesiona w latach 1842-1843. Po Akcji „Wisła” cerkiew była użytkowana jako kościół rzymskokatolicki, nabożeństwa w obrządku bizantyjsko-ukraińskim były spontanicznie odprawiane po 1956, gdy część wysiedlonych Łemków wróciła do Nowicy. W latach 80. XX w. obiekt na stałe wrócił do rąk grekokatolików. Na granicy z Przysłupem znajduje się dawna plebania, użytkuje ją Bractwo Młodzieży Greckokatolickiej „Sarepta”. Przed plebanią znajduje się odsłonięty w 1989 r. pomnik Bohdana Ihora Antonycza (1909-1937), wybitnego poety ukraińskiego, syna proboszcza z Nowicy. Obok zabytkowa drewniana kaplica z 1889 r. Odbywają się w niej nabożeństwa greckokatolickie.
We wsi Przysłup w 1756 r. wniesiono cerkiew greckokatolicką p.w. św. Michała Archanioła. Pierwotnie zbudowana została bliżej potoku, ale z czasem, w obawie przed powodziami przeniesiono ją na wzgórze nad potokiem. Pod koniec XIX wieku została gruntownie przebudowana.