Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Beskid Niski    Beskid Niski » Łemkowskie cerkwie okolic Wysowej Zdrój

Beskid Niski » Łemkowskie cerkwie okolic Wysowej Zdrój

Polska, Hańczowa

Najbardziej charakterystycznym elementem krajobrazu Beskidu Nikiego są cerkwie. Cerkwie Łemkowskie, jak i cała bogata kultura tego narodu, powstały w efekcie przenikania się kultur Wschodu i Zachodu. Większość istniejących do dziś cerkwi powstało w XVIII i XIX w. Niestety dużo z tych które przetrwały obie wojny światowe nie dotrwało do naszych czasów. Po II woj. świat. nastąpiły masowe wysiedlenia ludności łemkowskiej i opuszczone obiekty sakralne bez opieki, a nawet niekiedy z premedytacją niszczone, po prostu się rozpadły. W tej wycieczce, zobaczymy cerkwie w Hańczowej, Kwiatoniu, Skwirtnem, budowaną nową cerkiew w Regietowie Niżnym, miejsce po cerkwi w Regietowie Wyżnym, oraz murowaną co jest rzadkością, cerkiew w Blechnarce.

Zapraszam na spacer po Łemkowskich cerkwiach okolic Wysowej Zdrój

Multimedia (1)
  • rozmiar: 0,00 B  |  dodano

BPE
BPE - 2016-11-23 11:39
to są magiczne miejsca - i niech takimi pozostaną - dlatego może nie promujmy tych rejonów - zostawmy je dla siebie ......... takie egoistyczne podejście, ale jak patrzę na te oblegane przez turystów miejsca - to jedno o czym myślę .......
te tereny przejeździłam swego czasu na rowerze ....... było pięknie
ślimak, ślimak - wystaw rogi :-)

danach
danach - 2016-11-23 17:21
Urokliwe miejsca, dzięki :)

Pamar
Pamar - 2016-12-02 18:54
Czytałam też, że te pięne drewniane cerkiwe często są niszczone przez pozary, niestety...

marianka - 2016-12-04 22:44
To smutny kawałek naszej historii... W Nieznajowej, gdzie ponoć była jedna z najpiękniejszych cerkwi, to co przetrwało wojnę i wysiedlenia zostało zniszczone przez stacjonujący tam zakład karny. Serce się kraje.
Ale mimo, że to bardzo bliskie mojemu sercu rejony, takie magiczne, jakoś nie mogę się zgodzić z postulatem trzymania takich miejsc dla siebie. To kawał historii, który powinni znać wszyscy Polacy.

mamaMa
mamaMa - 2016-12-07 11:45
Uwielbiam Twoj obraz - chaty, przydrozne kapliczki, stare cmentarze, cerkwie i swierszcze:-)

Eugene
Eugeniusz Delbowski
Zasoby: 173 wpisy173 907 komentarzy907 381 zdjęć381 169 plików multimedialnych169