Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Świętokrzyskie    Święty Krzyż - Łysica 612 m

Święty Krzyż - Łysica 612 m

Polska, Święty Krzyż

Naszą wycieczkę rozpoczynamy w Nowej Słupi. Wieś znajduje się u stóp Łysej Góry (zwanej także Świętym Krzyżem) – drugiego co do wysokości wzniesienia Łysogór. Dużą atrakcją Nowej Słupi jest powstałe w 2011 r. Centrum Kulturowo-Archeologiczne – park edukacyjno-archeologiczny. Corocznie odbywają się tu tzw. Dymarki Świętokrzyskie. Jest to związane z odkryciem na tych terenach, starożytnych pieców hutniczych, sprzed 2 tysięcy lat. Takie piece znajdują się w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego im. Mieczysława Radwana w Nowej Słupi.
Z zbytków Nowej Słupi to: Kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca - wybudowany w 1678 r; Dom Opata oraz Kamienny pielgrzym – figura klęczącego mężczyzny usytuowana nieopodal głównego wejścia do Świętokrzyskiego Parku Narodowego, przy drodze na Święty Krzyż. Według legendy to pełen pychy, pielgrzymujący ongiś na Święty Krzyż rycerz, który skamieniał po tym, gdy oświadczył, że bijące na szczycie klasztorne dzwony biją na jego cześć. Od tego czasu ma przesuwać się co rok o ziarenko piasku, a kiedy dotrze na szczyt nastąpi koniec świata.
Z Nowej Słupi podchodzimy na Łysą Górę. Łysa Góra albo Święty Krzyż to szczyt o wysokości 595 m n.p.m. Znajduje się tu klasztor Misjonarzy Oblatów M.N., a w jednym ze skrzydeł opactwa pobenedyktyńskiego mieści się muzeum parku narodowego. Największą atrakcją na Łysej Górze, jest skalne rumowisko - charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw. gołoborze - ścisły rezerwat przyrody.
Z Łysej Góry idziemy szlakiem czerwonym na drugą kulminację pasma Łysogór, na Łysicę. Łysica to najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich o wysokości 611,8 m n.p.m. Od strony północnej i południowej szczyt otaczają gołoborza, tak charakterystyczne dla tych gór. Kulminacja Łysicy wznosi się bezpośredni nad wioską Święta Katarzyna, w której kończymy naszą wycieczkę.