Opuszczamy naszą kwaterę pod Tatrami Wysokimi i jedziemy w drugie miejsce, znajdujące się już pod Tatrami Zachodnimi.
Po raz ostatni pojedziemy „elektriczką” z Nowej Leśnej, ale tym razem nie w stronę Tatr a na południe do Popradu. Kolejka ta oficjalnie nazywa się Tatrzańskie Koleje Elektryczne (Tatranské elektrické železnice, TEŽ), o rozstawie szyn 1000 mm, i jest oficjalnie częścią państwowej kolei słowackiej.
W Popradzie przesiądziemy się do kolei normalnotorowej i pojedziemy w kierunku zachodnim, do Szczyrby. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) taką nazwę i skrót ma, państwowa sieć kolejowa na Słowacji. Staja kolejowa Szczyrba (Štrba) znajduje się na wysokości 900 m n.p.m.,
Jest tym samym najwyżej położoną stację w słowackiej sieci (ŽSR), na której zatrzymują się pociągi ekspresowe.
Znajduje się tu zębata linia kolei wąskotorowej łącząca stacje - Štrba i Štrbské Pleso. Ta kolejka ma bogatą historię, a zaczęła się pod koniec XIX w. W 1896 r. pierwsi podróżni pokonali nową trasę składem parowym. Początkowo z kolejki można było korzystać jedynie w sezonie letnim, od lipca do września, i w sezonie narciarskim. Przez większość część roku połączenie było zawieszone. Po pierwszej wojnie światowej coraz większą konkurencją dla „zubački” był transport samochodowy. 14 września 1932 r. połączenia zostały zawieszone, a 11 grudnia 1936 roku wygasła koncesja na obsługę połączenia, a w latach 40. część trakcji rozebrano.
Pomysł przywrócenia linii powstał przed narciarskimi mistrzostwami świata, które miały odbyć się w Wysokich Tatrach w 1970 r. Ułożono na nowo tory i zbudowano sieć trakcji elektrycznej. 12 lutego 1970 r. odbyła się pierwsza podróż reaktywowanej kolei zębatej, między Štrbą a Štrbskim Plesem.
W Popradzie zatrzymaliśmy się na kilka godzin, które przeznaczyliśmy na zwiedzanie tej podtatrzańskiej miejscowości.
Zapraszam na przejażdżkę kolejami słowackimi, oraz na spacer po Popradzie i Spiskiej SobocieFilm proszę oglądać z włączonymi napisami [CC].
.