Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Tatry Wysokie    <i>W poprzek Tatr Bielskich</i>

W poprzek Tatr Bielskich

Słowacja
Słowacja, Tatry Bielskie

Większość szlaków w Tatrach Polskich przewędrowałem więc czas ruszyć na słowackie szlaki. Będzie to raczej rekonesans tatrzański zapoznawczy niż zwiedzanie, ale od czegoś trzeba zacząć. Baza wypadowa to schronisko w Starej Roztoce, skąd pieszo do Łysej Polany i już na terenu Słowacji autobusem do miejsc startowych naszych wycieczek.
Pierwsza wycieczka odbyła się w Tatry Bielskie

Tatry Bielskie (słow. Belianske Tatry) stanowią wyodrębnione pasmo górskie, ustawione poprzecznie do głównej grani Tatr. Ich grzbiet ma 15 km długości. Pięć wierzchołków przerasta wysokość 2000 m - najwyższymi są Hawrań (2152 m) i Płaczliwa Skała (2142 m).
Całe Tatry Bielskie to ścisły rezerwat, w latach 1978-80 zamknięte zostały wszystkie szlaki turystyczne na ich terenie. W r. 1993 mieszkańcy Ździaru wystarali się o przywrócenie ruchu turystycznego na ścieżce przez Szeroką Przełęcz Bielską. Jest to jedyny szlak prowadzący przez główny grzbiet Tatr Bielskich. I my przejdziemy przez tą przełęcz.

Wycieczkę zaczynamy na skraju wsi Ździar (Ždiar). Wchodzimy w Dolinę Białego Potoku, w tej części zw. Doliną Mąkovą (Monkova dolina). Po krótkim czasie wychodzimy na śródleśną polanę Ptasiakowska Rówienka na końcu której znajduje się budka ze sprzedażą biletów. Odtąd będziemy szli ścieżką dydaktyczną - wstęp 1€.

Dolina ścieśnia się tworząc malowniczy, dziki skalny wąwóz. Wyżej otwiera się przestronna Dolina Szeroka, stanowiąca spadzisty kocioł polodowcowy, tworząca wspaniały ukwiecony ogród górski.

Szeroka Przełęcz Bielska (Široké sedlo, 1830 m) na którą weszliśmy znajduje się w głównym grzbiecie pasma Tatr Bielskich, pomiędzy Płaczliwą Skałą (2148 m) a Szalonym Wierchem (2061 m). Widoki mamy ograniczone przez niski pułap chmur, ale podobno są wspaniałe. Zaczął padać drobny deszczyk.

Idziemy na następną przełęcz [Przełęcz pod Kopą (Kopské sedlo, 1749 m)], po drodze obserwujemy kozice.

Z Przełęczy schodzimy do Doliny Białych Stawów (Dolina Bielych plies). W dolinie znajduje się kilkanaście niewielkich i płytkich stawów. Największy z nich to Wielki Biały Staw (Velké Biele pleso), położony na wysokości 1613 m. W latach 1942-1974 nad brzegiem tego stawu, znajdowało się Schronisko Kieżmarskie. W 1974 zniszczył je pożar, schroniska nie odbudowano.

Schodzimy w Dolinę Rakuską ( Čierna dolina Rakúska), która jest mało znana turystom. W górnej części doliny, na wysokości 1290 m znajduje się Schronisko pod Szarotką (Chata Plesnivec) – jedyne tatrzańskie schronisko położone na zboczach Tatr Bielskich. Zajrzeliśmy do tego schroniska aby się trochę rozgrzać, było zimno i mokro. Schronisko powstało w 1932 r. i było pierwotnie prywatnym domem.

Szlakiem zielonym dochodzimy do miejscowości Tatrzańska Kotlina (Tatranská Kotlina). Z przystanku autobusowego Tatr.Kotlina/Vysoké Tatry,Čarda jedziemy do Łysej Polany, dalej pieszo do Schroniska Stara Roztoka na nocleg.