Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Tatry Wysokie    <i>„perć dla taternickiej elity”</i>

„perć dla taternickiej elity”

Polska, Przełęcz pod Chłopkiem

Na Przełęcz pod Chłopkiem wybieramy się ze Schroniska Roztoka (1131 m).
W XIX w. mówiło się, że jest to perć dla taternickiej elity - „przepyszne przejście, prawdziwa kozia droga”, pisał w r. 1888 Franciszek H. Nowicki. Szlak piękny widokowo, wiodący wśród alpejskiej scenerii. Na dystansie 6 km pokonujemy 1291 m wzniesienia. Odcinki przepaściste o umiarkowanych trudnościach. (wg. przewodnika Tatry Józefa Nyki)
Początkowo prowadzi nas droga do Morskiego Oka.
Od schroniska przy Morskim Oku (1406 m) idziemy brzegiem jeziora do skalnego progu 190 m, którym podchodzimy na brzeg Czarnego Stawu pod Rysami (1583 m). Jest to piękne dzikie jezioro leżące na dnie kotła polodowcowego, u stóp słynnej ściany Kazalnicy. Nad brzegiem jeziora znajduje się krzyż wystawiony przez proboszcza poronińskiego w 1836 r., został odlany z tatrzańskiego żelaza.
Od Czarnego Stawu wspinamy się dnem Kotła Mięguszowieckiego zw. Bańdzioch (zalegają tu często płaty śniegu) na Kazalnicę (2159 m), po drodze pierwsze klary. Z Kazalnicy roztacza się niezapomniany widok na leżące w dole Morskie Oko, ściany Mięguszowieckiego Szczytu oraz Rysy.
Od Kazalnicy ścieżka prowadzi granią pod ścianę Mięguszowieckiego Szczytu, dalej wąską eksponowaną galeryjką, przecinającą urwisko.
Przełęcz pod Chłopkiem (2307 m) (granica państwa) - nazwa przełęczy pochodzi od widocznej z daleka (np. znad Morskiego Oka), charakterystycznej samotnej sterczącej turni na wschodnim zboczu przełęczy o wysokości 15 m zwanej Chłopkiem. Od Przełęczy pod Chłopkiem wziął się tytuł najbardziej znanego szkicu autorstwa Stanisława Witkiewicza: „Na przełęczy”. Wrażenia i obrazy z Tatr. Jest to literacki opis przejścia przez przełęcz w 1888 r. Po pn. stronie z przełęczy widać Morskie Oko - największe jezioro w całych Tatrach, na pd. zach. - największe jezioro Tatr Słowackich, Wielki Staw Hińczowy.
Powrót nad Morskie Oko i dalej do Schroniska Roztoka tą samą drogą.