Geoblog.pl    Eugene    Podróże    Słowackie Tatry Zachodnie    Przez Grzesia do Polski

Przez Grzesia do Polski

Słowacja
Słowacja, Grześ (Lúčna 1653 m)

Rano przed ósmą z żalem opuszczamy schronisko na Zwierówce, tym bardziej, że jest piękna słoneczna pogoda. Udajemy się w naszą ostatnią wyprawę i obieramy kierunek – Polska. Plecaki nie tak ciężki jak w dzień przyjazdu, ale i tak sporo ważą.
Pójdziemy Doliną Łataną, gdzie odwiedzimy cmentarz partyzantów słowackich i radzieckich którzy polegli tu w bitwie z Niemcami 9 grudnia 1944 r. W listopadzie 2001 r. na cmentarzyku zostały złożone prochy Polaka – Stanisława Majewskiego, który jako 16-letni chłopak brał czynny udział w bitwie.
Dolina Łatana to piękna spokojna i mało odwiedzana dolina. Od rozstaju dróg Pod Parszywe podchodzimy na szczyt Grzesie, który znajduje się na granicy Polsko Słowackiej. Ze szczytu rozpościerają się widoki na otoczenie Doliny Chochołowskiej, część słowackich Tatr Zachodnich — Tatry Orawskie, na które patrzymy po raz ostatni.
Schodzimy w Dolinę Chochołowską. Ilość ludzi jaką spotykamy przed schroniskiem nas przeraziła. Z pewnością wpływ miały na to trzy czynniki: pogoda, sobota i to że dwa dni wcześniej był 15 sierpnia, więc był to wydłużony weekend. Większość z pewnością nie miała w ogóle pojęcia gdzie się znajduje. Weszli do schroniska i po lekkim posiłku udaliśmy się do Zakopanego i dalej pociągiem do Bydgoszczy.

„Schodzę z gór w doliny. Jest coraz niżej i łagodniej. Oddalają się szczyty, maleją, błękitnieją. Przychodzi czas, gdy owce schodzą do wsi. I ja muszę zejść do mojego miasta. (…..)
Kiedy po miesiącach znów przyjdzie dzień wyjścia na hale, załaduję plecak, wezmę w rękę swój ulubiony kij, (…..) – i znowu pójdę ku górom”
(Stanisław Pagaczewski)

Zapraszam na ostatnią relację z tej wyprawy Doliną Smutną na Rohacze

Multimedia (1)
  • rozmiar: 0,00 B  |  dodano

pamar
pamar - 2014-03-13 12:26
Jakie piękne to zdjęcie wodospadu! Już nie mogę się doczekać, jakie Tatry my poznamy :)
Dziękuję bardzo za przesłanie linka do filmiku. Na pewno dokładnie go obejrzę,
pozdrawiam :)

Eugene
Eugene - 2014-03-13 12:40
Zapraszam na film z wycieczki, ponieważ komentarz okazał się przed zakończeniem mojego wpisu.
pozdrawiam

Pamar
Pamar - 2014-03-13 13:13
Dobrze, obejrzę :)
Ale ja dziękowałam za ten co na maila dostałam :)
nie mogę się doczekać aż wrócę do domu i go obejrzę :)

zula - 2014-03-14 12:00
Słowa Stanisława Pagaczewskiego z książki pt :"Znów idę na południe" są doskonałym finałem wędrówki po Tatrach.
Eugene : Trasę opracowałeś perfekcyjnie...opisałeś super...zdjęcia piękne...filmy - THE BEST !!!
...wiedziałam ,że tak będzie- BRAWO

teno
teno - 2014-03-16 21:04
W każdym słowie Twej relacji,opisu, zdjęciach jest wielka miłość go gór.Podziwiam , gratuluję .

tealover
tealover - 2015-11-10 14:06
Ale fajnie, że to opisałeś! Mam na celowniku Tatry Zachodnie, więc przyda mi się Twoje sprawozdanie :)

BoRa
BoRa - 2015-11-18 22:38
Dzięki Twoim wpisom i zdjęciom w marzeniach przenoszę się w te cudne regiony.
Jagódki smakowicie wyglądają, zwłaszcza na szlaku pysznie smakują.

Eugene
Eugeniusz Delbowski
Zasoby: 173 wpisy173 907 komentarzy907 381 zdjęć381 169 plików multimedialnych169