Kolejnego dnia chcemy poznać podtatrzańskie miejscowości po słowackiej stronie Tatr i kolejkę która je łączy.
Pierwsza miejscowość do jakiej dojechaliśmy autobusem z Łysej Polany to
Tatrzańska Łomnica (
Tatranská Lomnica, 830-900 m n.p.m.). Jest to duża miejscowość malowniczo położona u stóp masywu Łomnicy. Swoim charakterem - podobnie jak sąsiedni Stary Smokowiec - przypominają szwajcarskie kurorty.
Atrakcji tu mnóstwo. Szczególną atrakcją jest kolejka gondolowa do Łomnickiego Stawu i dalej na szczyt Łomnicy (2632 m). Znajduje się tu dworzec kolei normalnotorowej z połączeniem do Popradu, oraz ma tu swój początek Tatrzańska Kolej Elektryczna popularnie zwana „elektriczka”. Kolejka ta o rozstawie szyn 1000 mm łączy Tatrzańską Łomnicę ze Starym Smokowcem. Linię tę oddano do użytku w 1911 r. Jedziemy więc do Starego Smokowca.
Stary Smokowiec (
Starý Smokovec, 990-1010 m n.p.m.) to, najstarsze ze słowackich uzdrowisk tatrzańskich, położone wśród lasów u podnóży Sławkowskiego Szczyty (2452 m). Jest to zarazem główny ośrodek turystyki po pd. stronie Tatr. Pierwszy okres rozwoju nastał w połowie XIX w. Zachowało się sporo typowego dla tego okresu budownictwa leczniczego i wypoczynkowego. W Starym Smokowcu znajduje się także dolna stacja kolejki terenowej na Smokowieckie Siodełko - popularnie nazywana kolejką na Hrebienok - powstała w 1908 r. Jest to odpowiednik naszej kolejki na Gubałówkę.
Stary Smokowiec uzyskał połączenie z Popradem w 1908 r. dzięki „elektriczce”. Był to pierwszy etap budowy tej słynnej kolejki, drugi to odcinek Stary Smokowiec - Tatrzańska Łomnica (1911 r., wspomniany wcześniej). Kolejny odcinek do Szczyrbskiego Jeziora, oddano w 1912 r. Pojedziemy więc do Szczyrbskiego Jeziora.
Szczyrbskie Jezioro (
Štrbské Pleso, 1315-1385 m n.p.m.), najwyżej położona miejscowość tatrzańska i uzdrowisko klimatyczne (choroby oskrzeli). Leży nad jeziorem o tej samej nazwie (1346 m) - na wypiętrzeniu morenowym o niepowtarzalnej malowniczości.
Szczyrbskie Jezioro oprócz „elektryczki” ma połączenie z miejscowością Szczyrba za pomocą kolejki zębatej. Kolejkę oddano w 1896 r. zanim powstała „elektriczka”, i połączyła Szczyrbskie Jezioro z koleją normalnotorową w Szczyrbie (Szczyrba położona 450 m niżej i 5 km dalej od Szczyrbskiego Jeziora). Kolejka zębata ma dosyć chwiejną historię. W 1932 r. została zamknięta z powodu nierentowności, w 1970 r. ponownie ją uruchomiono i kursuje do dziś.
Zapraszam na filmową przejażdżkę »Elektriczką pod Tatrami«.